Hosszú évek óta tart már a járműipar haldoklása, amit az építőiparral egyetemben talán a leginkább érintett a gazdasági recesszió, azonban úgy tűnik, hogy ha csak lassan is, de egy magabiztos emelkedés figyelhető meg az iparágban, így ismét egyre több új autó fogy a piacon, a 2014-es esztendőre előrevetítve például gazdasági elemzők úgy vélik, hogy akár tíz százalékkal több új gépjármű fogyhat el, mint tavaly.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a gazdaság élénkítésének megsegítése miatt nemrégiben egy javaslatot nyújtott be az országgyűlés számára, amelyben kifejtik, hogy korlátozni kellene, hogy legálisan maximum 13-14 éves autókat lehessen behozni, illetve forgalomba hozni Magyarország területén. Erdélyi Péter, az egyesület elnöke keddi sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy ezzel a rendelettel, valamint az iparág ismételt növekedésével idén nagy valószínűséggel 60-62 ezer új személyautó talál majd gazdára, ami 10 százalékkal több, mint a tavalyi évben, tehát határozott javulás figyelhető meg. Az elnök hozzátette, hogy bár a javulás szemmel látható, azonban a piac konszolidációjáig még jó pár sikeres esztendőre van szükség.
A hivatalos adatok szerint egyébiránt 2007-ben, avagy a válság begyűrűzése előtt még 176 ezer új autót hoztak forgalomba, ezzel egyetemben pedig 24 ezer használt autó cserélt gazdát, ellenben az utóbbi években ez az arány alaposan megfordult. Tavaly például összesen mindössze 56 ezer új gépjárművet hoztak forgalomba és 71 ezer használt kocsit értékesítettek, ami még összesen sem haladja meg a recesszió előtti években eladott új járművek mennyiségét. Az elnök szerint ezek az adatok bizonyítják azt, hogy a kormánynak törvényben kellene szabályoznia az országba behozható autók életkorát, így legfeljebb 13-14 éves autókat lehetne forgalomba helyezni itthon, amivel egyértelműen a hazai piacnak kedveznének.
Természetesen nem csak a személyautók, hanem a kishaszon-járművek eladásai is megemelkedhetnek az idén, így míg tavaly az efféle autókból 11,500 darab fogyott, addig idén egy körülbelüli 10 százalékos növekedés várható ebben a szegmensben is, tehát Erdélyi Péter szerint az összes eladások akár a 12,500-at is elérhetik. A nagyobb haszonjárművek esetében Dér Péter, avagy az MGE elnökségi tagja szerint azonban piaci csökkenés várható, így akár 25 százalékos visszaesést is tapasztalhatunk majd, ami összességében 3600 újonnan eladott gépjárművet jelent. Ennek az oka nem más, minthogy tavaly váratlanul és hirtelen 20 százalékkal bővült a piac, a legtöbb fuvarozó ugyanis előrehozta a vásárlást, és idő előtt átállt az új Euro 6-os motorszabványokra.
A motorkerékpárokkal kapcsolatban szintén optimista az MGE, Szloboda Tamás elnökségi tag szerint ugyanis bár nem valószínű, hogy csakhamar visszatérnek a 2004-es szintre, amikor 12 ezer új motort is forgalomba hoztak egy év alatt, de 2014-ben így is 10 százalékos emelkedés várható, így akár 2100 motort is eladhatnak. Érdekesség, hogy bár 2013-ban már a 125 köbcentis motorok is vezethetők voltak B-kategóriás jogosítvánnyal, azonban a motoreladások így sem emelkedtek meg drasztikusan, ami elsődlegesen az adóterhek miatt történhetett.
Knezsik István, avagy az Autós Nagykoalíció elnöke az elhangzottakkal kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy az MGE-vel együttműködve szakmai szervezetük továbbra is nagy erőfeszítéseket tesz azzal kapcsolatban, hogy a legálisan működő javító szakma versenyképességét megteremtsék, ami szintén kedvező hatással lehet az autóipar fellendülésére.
Kapcsolódó termékek: